یو ای نیوز

در بحبوحه بدترین تشدید تنش بین ایران و آمریکا از زمان آتش بس، حمله نفتکش تازه هرمز را به لرزه درآورد – هندوستان امروز


پس از آنکه ایالات متحده و ایران هر کدام حملات خود را در بدترین تشدید تنش از زمان امضای قرارداد صلح موقت خود انجام دادند، اعلام کرد که یک نفتکش روز شنبه در تنگه هرمز مورد اصابت یک پرتابه قرار گرفته است.

طرف های درگیر هر کدام یکدیگر را به نقض توافقی که دو هفته پیش برای پایان دادن به مناقشه چهار ماهه دست یافته بودند متهم کردند. واشنگتن گفت که یک شبه اهداف ایرانی را هدف قرار داده است، در حالی که ایران گفت روز شنبه در پاسخ به اهداف مرتبط با نیروهای آمریکایی حمله کرده است.

حمله روز شنبه به یک نفتکش در تنگه پس از حمله به یک کشتی باری در روز پنجشنبه که باعث تشدید تنش شد. ایران تلاش جدیدی برای کنترل مهم ترین مسیر کشتیرانی انرژی جهان که طی دو هفته گذشته پس از ماه ها اختلال شروع به بازگشایی کرده است، کرده است.

آژانس امنیت دریایی UKMTO بریتانیا اعلام کرد نفتکشی که روز شنبه مورد اصابت قرار گرفت به پل آن آسیب دید و همه خدمه آن سالم گزارش شدند. مرکز اطلاعات دریایی مشترک، که توسط ائتلافی از نیروی دریایی حفاظت از کشتیرانی اداره می شود، گفت که سطح تهدید امنیتی خود را در نتیجه حوادث اخیر افزایش داده است.

به‌روزرسانی‌های توافق صلح ایران و آمریکا را به صورت زنده از اینجا دنبال کنید

ایران مستقیماً در مورد گزارش‌های مربوط به حملات خاص به کشتی‌ها اظهار نظر نکرده است. اما تلویزیون دولتی ایران گزارش داد که سپاه پاسداران به سمت کشتی‌های نامشخصی که قصد عبور از کانال‌های غیرمشخصی را داشتند، شلیک کرده است و این امر اکنون باعث می‌شود تا کشتی‌های دیگر قبل از تلاش برای عبور از تنگه، از ایران مجوز بگیرند.

پیش از این، وزارت امور خارجه ایران گفته بود که حملات «دفاعی» را علیه اهداف نظامی مرتبط با آمریکا انجام داده است، در حالی که بحرین، که میزبان مقر منطقه‌ای نیروی دریایی آمریکا است، از حمله پهپادی ایران خبر داده بود. ارتش آمریکا بلافاصله به این گزارش ها پاسخ نداد.

ایران بر تنگه حیاتی نظارت دارد

ایران ایالات متحده را متهم کرده است که در اجرای توافق موقت، به ویژه با ناتوانی در حفظ آتش بس وعده داده شده در لبنان، که متحد ایالات متحده، اسرائیل در ماه مارس در تعقیب گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران، حزب الله به آن حمله کرده بود، متهم کرده است.

اسرائیل و لبنان بارها با میانجیگری آمریکا بر سر آتش بس توافق کرده اند که آخرین مورد آن روز جمعه اعلام شد. اما اینها تاکنون تنها تأثیر کلی محدودی داشته است، زیرا اسرائیل اصرار دارد که از قلمروی که تصرف کرده است عقب نشینی نخواهد کرد و حزب الله مکرراً درخواست ها مبنی بر دست کشیدن از سلاح های خود را تا زمانی که نیروهای اسرائیلی در محل هستند رد کرده است.

تلویزیون دولتی لبنان از حمله هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل در روز شنبه به منطقه نبطیه در جنوب خبر داد که در طول درگیری شاهد حملات اسرائیل بوده است.

محسن رضایی، مشاور رهبر ایران گفت: آمریکا با حمایت از نیروهای نیابتی در منطقه و ایجاد تنش در منطقه، یادداشت تفاهم پایان جنگ را نقض کرده است. تنگه هرمز.

در طول جنگ، ایران به حملات ایالات متحده با حمله به کشورهای همسایه خلیج فارس که میزبان پایگاه های نظامی بزرگ ایالات متحده هستند، پاسخ داده است. تلویزیون دولتی ایران گفت که سپاه پاسداران پس از حمله نیروهای آمریکایی به یک دکل ارتباطی در شهر بندری سیریک “پاسخ قاطعی” داده است. خبرگزاری مهر ایران اعلام کرد که بندر ایران به طور عادی کار می کند و هیچ خسارتی به تاسیسات و تجهیزات گزارش نشده است.

بحرین گفت: حملات اخیر ایران نقض یادداشت تفاهم است.

از زمان آغاز جنگ، صدها کشتی، از جمله تانکرهای مملو از نفت، در داخل خلیج فارس محاصره شده اند. با شروع خروج از تنگه طی دو هفته گذشته، قیمت نفت به دلیل افزایش عرضه در نتیجه نزدیک به سطوح قبل از جنگ کاهش یافته است.

اما حل کامل بحران جهانی انرژی مستلزم حفظ ترافیک دو طرفه از طریق تنگه در سطوح قبل از جنگ است، که احتمالاً تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که کشتی‌گیران آن را ایمن بپذیرند.

واشنگتن مسیر جنوبی را در امتداد سواحل عمان تبلیغ می‌کند، در حالی که تهران، که در نهایت قصد دارد برای استفاده از این تنگه هزینه دریافت کند، می‌خواهد کشتی‌ها از مسیر شمالی از طریق آب‌های آن و تحت کنترلش استفاده کنند.

ابراهیم عزیزی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران روز شنبه گفت با هرگونه تخلف از دستورالعمل کشتیرانی ایران قاطعانه برخورد خواهد شد.

ونس می گوید: “خشونت با خشونت روبرو خواهد شد.”

معاون رئیس‌جمهور آمریکا، جی دی ونس، مذاکره‌کننده ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد مناقشه، گفت آمریکایی‌ها به توافق آتش‌بس پایبند بوده‌اند و ایران برای بازگشت به درگیری که ممکن است ناشی از اقدامات این کشور باشد، مقصر است.

ونس در ایکس گفت: “ایران یک توافق آتش‌بس امضا کرد. ما به آن احترام گذاشتیم. اگر آنها در مورد نحوه اجرای این تفاهم نامه اختلاف نظر دارند، می توانند تلفن را بردارند. اما خشونت با خشونت روبرو خواهد شد.”

همانطور که به طور منظم در طول جنگ اتفاق افتاده است، تشدید در آخر هفته و در حالی که بازارها بسته بودند، رخ داد و دو روز به طرفین فرصت داد تا مواضع سختی را اتخاذ کنند و بدون ایجاد هیچ گونه افزایش فوری قیمت نفت، به تبادل آتش بپردازند.

در موارد گذشته، از جمله هر دو آخر هفته گذشته، سخنان تلخ جمعه و شنبه با مواضع بهبود بخش تر از هر دو طرف در زمان بازگشایی بازارها در روز دوشنبه همراه شد.

قبل از شروع مجدد خشونت ها، قیمت نفت در روز جمعه حدود 3 درصد کاهش یافت و در مسیر سقوط هفتگی شدید قرار گرفت.

– به پایان می رسد

منتشر شده توسط:

آپرامیا رائو

منتشر شده در:

27 ژوئن 2026، 6:53 عصر IST



منبع خبر در خبرگزاری هندوستان امروز

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی