یو ای نیوز

اسرائیل حمله کرد لبنان: ایران می گوید آمریکا باید به حمله پایان دهد و خروج نیروها را تضمین کند – هندوستان امروز


ایران اسرائیل را به نقض این قانون متهم کرد یادداشت تفاهم ایران و آمریکا با ادامه دادن عملیات نظامی در لبنان و گفت که این مسئولیت واشنگتن است که از پایان حملات اطمینان حاصل کند. تهران همچنین هشدار داد که هرگونه تلاش برای به چالش کشیدن کنترل خود بر تنگه هرمز تنها باعث تعمیق تنش ها و تاخیر در بازگشایی مسیر حیاتی کشتیرانی می شود.

عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر به بغداد گفت که توافق امضا شده بین تهران و واشنگتن مستلزم مبارزه برای در سراسر منطقه از جمله در لبنان توقف کنید.

عراقچی در سخنانی که توسط سفارت ایران در اسلوونی به اشتراک گذاشته شد، گفت: «طبق ماده یک یادداشت تفاهم، جنگ باید در همه جبهه‌ها از جمله در لبنان پایان یابد. ما از ادامه حملات رژیم اسرائیل متاسفیم».

وی گفت که ایالات متحده مسئول تضمین اجرای کامل توافق است.

وی افزود: این مسئولیت بر عهده ایالات متحده است که طبق تعهداتی که تحت یادداشت تفاهم پذیرفته است، اطمینان حاصل کند که این حملات رژیم اسرائیل به پایان می رسد و اجازه می دهد که توقف جنگ در آنجا نیز به طور کامل اجرا شود، از جمله خروج از سرزمین های اشغالی.

وزیر ایرانی از همه طرف ها خواست به جای پیگیری ترتیبات امنیتی جداگانه که می تواند آتش بس را تضعیف کند، بر اجرای توافق تمرکز کنند.

نظرات آمد در میان شعله ور شدن تازه در خاورمیانه که توافق شکننده صلح بین ایران و آمریکا را دوباره تحت فشار قرار داده است. ایالات متحده پس از متهم کردن تهران به حمله به کشتی های تجاری در تنگه، حملات جدیدی به اهداف نظامی ایران انجام داد. ایران با پرتاب موشک و پهپاد به سایت‌های نظامی آمریکا در کویت و بحرین پاسخ داد، در حالی که اسرائیل به حملات خود به اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان علی‌رغم آتش‌بس اخیر ادامه داد.

ایران هرگونه چالش برای کنترل هرمز را رد می کند

عراقچی همچنین تاکید کرد که ایران به تنهایی مسئول مدیریت ناوبری از طریق تنگه هرمز است و نسبت به هرگونه ترتیبات امنیتی جایگزین هشدار داد.

وی گفت: “این مسئولیت بر عهده جمهوری اسلامی ایران است. هیچ حزب یا دولت دیگری در این زمینه وجود ندارد.”

وی افزود: هرگونه تلاش برای ایجاد تمهیدات جدید یا مجزا از آنچه که در حال حاضر توسط جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود تنها منجر به عوارض بیشتر، تاخیر در بازگشایی تنگه هرمز و افزایش سطح تنش خواهد شد، همانطور که در دو شب گذشته شاهد آن بودیم.

تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد کشتی هایی که از تنگه هرمز عبور می کنند باید به هماهنگی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه دهند. به کشتی هایی که وارد خلیج فارس می شوند توصیه کرد از مسیرهای جنوب جزیره هرمز و به کشتی هایی که از جنوب جزیره لارک خارج می شوند استفاده کنند.

اظهارات اخیر در بحبوحه درگیری مجدد علیرغم توافق موقت صلح بین ایران و آمریکا بیان می شود که اسرائیل در آخر هفته حملات جدیدی را در جنوب لبنان انجام داد. ارتش اسرائیل اعلام کرد که جنگنده های حزب الله مسلح به نارنجک های راکتی را هدف قرار داده و یک راکت انداز را در منطقه نبطیه هدف قرار داده است و هدف از این عملیات جلوگیری از حملات به شمال اسرائیل است.

این تشدید به دنبال آتش بس شکننده ای بود که چند روز پیش بین اسرائیل و لبنان به دست آمد. ایران هشدار داده است که ادامه اقدام نظامی اسرائیل، یادداشت تفاهم گسترده‌تر ایران و آمریکا را تهدید می‌کند. تهران بارها تاکید کرده است که یک آتش بس پایدار مستلزم توقف عملیات خود در لبنان و عقب نشینی از اراضی اشغالی لبنان است.

– به پایان می رسد

با ورودی های آژانس ها

منتشر شده توسط:

ساتیام سینگ

منتشر شده در:

28 ژوئن 2026، ساعت 6:40 عصر IST



منبع خبر در خبرگزاری هندوستان امروز

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی