یو ای نیوز

U I News Agency

پاسخی «بسیار دردناک» به حکومت ایران می‌دهیم – صدای آمریکا



دَنی دَنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، به شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت اسرائیل پاسخی «بسیار دردناک» به جمهوری اسلامی خواهد داد تا این حکومت را از حمله مجدد به کشورش در آینده باز دارد.

او در این مصاحبه تصریح کرد اسرائیل درباره «زمان و مکان» این پاسخ تصمیم می‌گیرد.

دَنون افزود: «رژیم [ایران] آسیب‌پذیر است و تصمیم‌گیری درباره اینکه چه پیامی به آنها بفرستیم، به ما بستگی دارد.»

او در ارتباط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت جهان نباید منتظر دستیابی حکومت ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای باشد و اینکه ایالات متحده آمریکا، اروپا، و دیگر دموکراسی‌های قدرتمند جهان باید «همین امروز» علیه حکومت ایران وارد عمل شوند.

جمهوری اسلامی ایران شامگاه ۲۵ فروردین در حمله‌ای بی‌سابقه اقدام به شلیک حدود ۳۲۰ پرتابه به سمت اسرائیل کرد که اکثر آنها توسط ائتلافی متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اردن، و اسرائیل پیش از رسیدن به حریم هوایی اسرائیل رهگیری و منهدم شد.

حکومت ایران ۱۰ مهر نیز در واکنش به آنچه کشته‌شدن رهبران حماس، حزب‌الله، و یک فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه به دست اسرائیل خواند، بیش از ۱۸۰ موشک بالستیک به اسرائیل شلیک کرد.

مقامات ارشد اسرائیل تصریح کرده‌اند که این حمله جمهوری اسلامی را بدون پاسخ نخواهند گذاشت.

همزمان با ادامه درگیری‌ها میان ارتش اسرائیل و حزب‌الله، دَنی دَنن از مردم لبنان خواست قدرت را از این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی باز پس و بار دیگر حاکمیت کشور خود را در دست بگیرند.

او با تاکید بر لزوم دور شدن حزب‌الله از مرز مشترک لبنان و اسرائیل گفت: «می‌خواهیم بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل، به شرایطی بازگردیم که حزب‌الله در مرز با اسرائیل حضور نداشته باشد.»

دَنی دَنون ابراز امیدواری کرد که عقب‌راندن حزب‌الله از مناطق مرزی «به‌زودی» به پایان برسد.

قطعنامه ۱۷۰۱ که در تابستان سال ۱۳۸۵ و در پی جنگ ۳۴ روزه اسرائیل و حزب‌الله تصویب شد، به نیروهای صلح‌بان سازمان ملل متحد (یونیفیل) ماموریت داد تا به ارتش لبنان در حفظ منطقه مرزی جنوبی لبنان با اسرائیل کمک کند و آن را از وجود هرگونه سلاح یا نیروی مسلح بجز نیروهای دولتی لبنان پاک نگه دارد.

مقامات اسرائیلی طی سال‌های گذشته بارها با تاکید بر لزوم اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ یادآور شده‌اند که اگرچه طبق آن، حزب الله از حضور نظامی در جنوب رودخانه لیطانی که در حدود ۳۰ کیلومتری (حدود ۲۰ مایلی) مرز جنوبی لبنان قرار دارد، منع شده است، اما این گروه نیابتی حکومت ایران از اجرای قطعنامه مزبور سر باز می‌زند.

حزب‌الله لبنان از فردای حمله تروریستی ٧ اکتبر حماس، به طور یکجانبه حملات راکتی و پهپادی خود علیه اسرائیل را آغاز کرد و طی بیش از یک‌سال گذشته همچنان به حملات خود علیه اسرائیل ادامه داده است.

در نتیجه حملات حزب‌الله به شمال اسرائیل، ده‌ها هزار شهروند اسرائیلی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

اسرائیل در واکنش به حملات حزب‌الله، صدها عضو این گروه نیابتی جمهوری اسلامی از جمله دبیرکل وفرماندهان ارشد آن را از پا در آورده و بارها تصریح کرده حملات به این گروه تا زمان حصول اطمینان از بازگشت ایمن شهروندان ساکن شمال اسرائیل به خانه‌هایشان ادامه خواهد یافت.



منبع خبر در صدای آمریکا

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی