یو ای نیوز

U I News Agency

محمدرضا عزیزی، کودک-مجرم زندانی در شیراز، با خطر اعدام مواجه است – صدای آمریکا



یک سازمان حقوق بشری هشدار داد که محمدرضا عزیزی، کودک-مجرم زندانی در زندان مرکزی شیراز که به اتهام «قتل عمد» بازداشت و به قصاص محکوم شده، با خطر اعدام قریب‌الوقوع مواجه است.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، محمدرضا عزیزی که در دوم شهریور ۱۳۸۲ متولد شده است، روز ۲۹ شهریور ۱۳۹۹، هنگامی که تنها ۱۷ سال و ۲۷ روز داشت، دستگیر شد.

یکی از نزدیکان محمدرضا عزیزی به سازمان حقوق بشر ایران گفته است که او اخیراً از بند سبز جوانان به «بند ۱۰ همت» منتقل شده و وکیل خانواده اطلاع داده که حکم اعدام او قرار است روز یکشنبه آینده ۲۹ مهر اجرا شود.

به گفته این منبع، عزیزی در جریان یک درگیری ابتدا از ناحیه ران پا با چاقو زخمی شد و سپس در دفاع از خود چاقویی بیرون آورد که به مقتول برخورد کرد، اما در دادگاه، دفاع مشروع او نادیده گرفت و حکم قصاص صادر شد.

همچنین دادگاه به شاهدان معرفی‌شده توسط خانواده توجهی نکرد و حتی دو تن از آنان برای شهادت فراخوانده نشدند.

براساس مدارک موجود، کمیسیون روان‌پزشکی سازمان پزشکی قانونی شیراز، تنها با پرسیدن چند پرسش ساده مانند «آیا می‌دانید که قتل خلاف قانون است» و بررسی رشد جسمانی، رشد عقلانی عزیزی را تأیید کرده است.

این در شرایطی است که طبق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، قضات می‌توانند برای افراد زیر ۱۸ سال که مرتکب قتل شده‌اند، بررسی رشد عقلانی را از پزشکی قانونی درخواست کنند.

بر اساس این گزارش، وکلای محمدرضا عزیزی خواستار انجام این بررسی در پزشکی قانونی تهران شدند، اما این درخواست پذیرفته نشد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت: «علاوه بر غیرقانونی بودن صدور حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال در زمان ارتکاب جرم براساس قوانین بین‌المللی و تعهدات ایران، پروسه قضایی محمدرضا عزیزی دارای ایرادهای مهمی‌ است.»

او افزود که «در حال حاضر واکنش شدید بین المللی یکی از معدود راه‌های نجات محمدرضا عزیزی از اعدام است.»

جمهوری اسلامی ، بارها کودک-مجرمان را به اعدام محکوم کرده است و ایران بالاترین تعداد اعدام نوجوانان را در جهان دارد.

با وجود این که پیمان‌نامه حقوق کودک و کنوانسیون حقوق سیاسی و مدنی صدور و اجرای احکام اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران همچنان به اجرای این مجازات ادامه می‌دهد، با این توجیه که باید با قوانین شرع و داخلی هم خوانی داشته باشد.



منبع خبر در صدای آمریکا

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی