یو ای نیوز

U I News Agency

توطئه ایران علیه ترامپ اعلام جنگ به این کشور است – رادیو فردا



یک مقام رسمی آمریکا می‌گوید ایالات متحده به جمهوری اسلامی ایران هشدار داده که تمامی توطئه‌هایش علیه دونالد ترامپ را متوقف کند.

این مقام آمریکایی روز دوشنبه ۲۳ مهر به رویترز گفت واشینگتن در هشدار خود به حکومت ایران اعلام کرده که هرگونه توطئه علیه جان آقای ترامپ را «یک اقدام جنگی» تلقی خواهد کرد.

این مقام آمریکایی که خواسته نامش برده نشود، افزود رئیس‌جمهور آمریکا مرتباً از توطئه‌های جمهوری اسلامی علیه جان دونالد ترامپ مطلع شده و به تیم خود دستور داده به این امر رسیدگی کنند.

این گزارش حاکی است در پی دستور جو بایدن، مقامات ارشد آمریکایی پیام‌هایی را به عالی‌ترین سطوح دولت ایران انتقال داده و هشدار داده‌اند که تمامی توطئه‌ها علیه جان آقای ترامپ و سایر مقامات پیشین آمریکایی را متوقف کنند.

این مقام رسمی آمریکا افزود در این پیام به بالاترین سطوح دولت ایران گفته شده که واشینگتن هرگونه تلاش علیه جان آقای ترامپ را «یک اقدام جنگی» به حساب خواهد آورد.

این هشدار آمریکا در آستانهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ضادر شده‌؛ انتخاباتانی که طی آن دونالد ترامپ به‌نمایندگی از جمهوری‌خواهان با کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات و معاون کنونی جو بایدن رقابت می‌کند.

کارزار انتخاباتی آقای ترامپ سوم مهر امسال اعلام کرد مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا دونالد ترامپ را از تهدیدهای ناشی از جمهوری اسلامی ایران آگاه کرده‌اند.

خود او آن روز در شبکه ایکس، پس از یک جلسهٔ توجیهی اطلاعاتی، نوشت «تهدیدهای بزرگی علیه جان من از سوی ایران انجام شده است».

کاخ سفید در واکنش به بیانیهٔ کارزار آقای ترامپ تأکید کرد که آمریکا سال‌ها است تهدیدات با منشأ حکومت ایران علیه جان آقای ترامپ را از نزدیک دنبال کرده و در مورد عواقب حملاتی از سوی ایران به جان شهروندان آمریکایی به جمهوری اسلامی هشدار داده است.

شان ساوِت، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، اخیراً گفته است «تهدیدات گستاخانه» ایران علیه آقای ترامپ و سایر مقامات پیشین آمریکایی «یک موضوع امنیت ملی و داخلی» با «بالاترین اولویت» است.

به‌گفتهٔ این مقام کاخ سفید، نهادهای آمریکایی به‌طور مستمر و به سرعت جزئیات اطلاعات در خصوص تهدید علیه آقای ترامپ را تکمیل کرده و جو بایدن نیز دستور خود را به تشکیلات اطلاعاتی آمریکا برای برخورداری و استفاده از تمامی منابع، امکانات و تدابیر حفاظتی مورد نیاز جهت مقابله با تهدیدات فزاینده علیه دونالد ترامپ تکرار کرده است.

دونالد ترامپ، جان بولتون که در زمان دولت آقای ترامپ مدتی مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود و همچنین مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت وقت، از جمله شخصیت‌هایی هستند که آمریکا از وجود توطئه‌هایی از جانب ایران برای کشتن آن‌ها خبر داده است.

مدیران ارشد پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، و دادگستری آمریکا نیز در این باره بیانیه‌های متعدد صادر کرده و جزئیاتی را از طرح‌های منتسب به ایران اعلام کرده‌اند.

واشینگتن تأکید دارد که تلاش ایران برای ترور مقامات آمریکایی بعد از کشته شدن فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پا گرفته است. قاسم سلیمانی ۱۳ دی ۱۳۹۸ به دستور دونالد ترامپ با یک حمله پهپادی کشته شد.

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گزارش‌های پیشین در مورد توطئه تهران برای کشتن آقای ترامپ را رد کرد است.

دونالد ترامپ در کارزار جاری برای بازگشت به کاخ سفید، تاکنون دست‌کم از دو سوء‌قصد جان به‌در برده است؛ روز ۲۳ تیر امسال گلوله‌های شلیک‌شده از سوی توماس متیو کروکس ۲۰ساله در شهر باتلر در ایالت پنسیلوانیا از کنار مغز و گردنش عبور کرد و یک گلوله گوش او را زخمی کرد.

سوء‌قصد دوم ۲۵ شهریور در نزدیکی زمین گلف اقای ترامپ در فلوریدا رخ داد که عامل آن، رایان وسلی روث ۵۸ساله به‌عنوان فردی که پیشتر در گفته‌ها و یک کتابش تهران را به کشتن آقای ترامپ فرا خوانده بود، بازداشت شد.

روزنامه واشینگتن‌پست هفتهٔ گذشته نوشت کارزار آقای ترامپ درخواست کرده در هفته‌های پایانی کارزار انتخاباتی، تدابیر امنیتی در محل تجمعات او افزایش یابد، محدودیت‌های پروازی برقرار شود و خودروهای مجهز به تسلیحات و هواپیماها برای حفاظت از تردد کاروان حامل او در اختیارش قرار گیرد.

منابع: رویترز، واشینگتن‌پست، پولیتیکو، رادیوفردا؛ ف.ر/ر.ش



منبع خبر در رادیو فردا

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی