یو ای نیوز

U I News Agency

دادگاه فدرال آمریکا فرد مظنون به تلاش برای ترور ترامپ را به ارتکاب دو فقره جرم مرتبط با اسلحه متهم کرد – صدای آمریکا



فرد مظنون به تلاش برای ترور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، روز دوشنبه از سوی یک دادگاه فدرال به ارتکاب دو جرم مرتبط با اسلحه متهم شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رایان وسلی روت به احتمال زیاد به ارتکاب جرایم دیگری نیز متهم می‌شود اما در حال حاضر دو اتهام حمل سلاح گرم به عنوان یک مجرم و همچنین در اختیار داشتن سلاحی که شماره سریال آن محو شده، به مقامات این اجازه را می‌دهد که همزمان با ادامه تحقیقات او را در بازداشت نگه دارند.

سوءقصد به رئیس جمهوری پیشین آمریکا زمانی رخ داد که او سرگرم بازی گلف در باشگاه شخصی خود در وست پالم بیچ، فلوریدا، بود و مأموران سرویس مخفی ایالات متحده به مردی که یک تفنگ سبک «آی.کی» با دوربین به سمت ترامپ نشانه رفته بود، شلیک کردند.

مأموران سرویس مخفی ایالات متحده، رایان وسلی روت را به عنوان تیرانداز شناسایی کرده و اعلام کردند که او پس از فرار در یک خودروی شاسی‌بلند و در یک شهر دیگر، دستگیر شده است. آنها در حال بررسی انگیزه او هستند.

به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سوابق نشان می‌دهد که رایان وسلی روت، مرد ۵۸ ساله‌ای که به عنوان مظنون این اقدام دستگیر شده است، بیشتر عمر خود را در کارولینای شمالی سپری کرده و در سال ۲۰۱۸ به هاوایی نقل مکان کرده است.

او و پسرش شرکتی برای ساخت انبارهای کوچک در هاوایی را اداره می‌کردند. روت به‌طور مرتب در شبکه‌های اجتماعی درباره جنگ اوکراین مطلب منتشر می‌کرد و تلاش می‌کرد با جمع‌آوری کمک‌های مالی و داوطلبان، افرادی را برای جنگ با روسیه به کی‌یف بفرستد.

در سال ۲۰۲۰، روت از ترامپ خواسته بود با صدور فرمانی، وزارت دادگستری را موظف به‌پیگرد قانونی سوءاستفاده‌های پلیس کند.

ترامپ روز دوشنبه با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «تروث» از تمام کسانی که به دنبال حادثه روز یکشنبه در مورد وضعیت او «ابراز نگرانی» و برای او «آرزوهای خوب» کردند قدردانی کرد.

او همچنین از «سرویس مخفی» آمریکا و مجریان قانون برای «حفظ امنیت» او به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آینده سپاسگزاری کرد.

دومین سوءقصد به جان دونالد ترامپ در طول رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ با محکومیت سیاستمداران ارشد هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مواجه شد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، ساعاتی پس از گزارش تلاش احتمالی برای ترور دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا، با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس گفت توسط تیمش اطلاعات درباره این موضوع را دریافت کرده و اقدامات «سرویس مخفی» و شرکای آنها در بخش اعمال قانون را تحسین می‌کند.

آقای بایدن روز دوشنبه نیز با تاکید بر اینکه سرویس مخفی باید «کمک بیشتری» دریافت کند گفت هنوز «گزارش کاملی» از حادثه روز یکشنبه در اختیار ندارد و از اینکه دونالد ترامپ «خوب است، سپاسگزار است.»

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم در واکنش به گزارش تلاش احتمالی برای ترور دونالد ترامپ گفت: «قرار نیست او از مبارزه برای مردم آمریکا دست بکشد، و این برای ما واقعاً دلگرم کننده بود که بلافاصله پس از این اتفاق با او دیدار کنیم.»

کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا و رقیب انتخاباتی ترامپ از حزب دموکرات،دقایقی پس از انتشار گزارش تیراندازی، در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد گفت خرسند است که رئیس جمهوری پیشین آسیبی ندیده است.

هریس در ادامه پیام خود تاکید کرده است «خشونت هیچ جایی در ایالات متحده ندارد.»

جی‌دی ونس، یار انتخاباتی دونالد ترامپ که در صورت پیروزی او در انتخابات پنجم نوامبر امسال معاون رئیس جمهوری ایالات متحده می‌شود، نیز اعلام کرد که پس از سوءقصد نافرجام روز یکشنبه با ترامپ صحبت کرده است و روحیه او را خوب توصیف کرد.



منبع خبر صدای آمریکا

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی