یو ای نیوز

آمریکا پس از حمله پهپادی به نفتکش کیکو، ایران را در تنگه هرمز مورد حمله قرار داد – هندوستان امروز


ارتش آمریکا روز شنبه اعلام کرد که به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، 10 هدف در ایران را پس از آنچه واشنگتن به عنوان حمله هواپیمای بدون سرنشین ایران به یک کشتی تجاری در تنگه هرمز توصیف کرد، هدف قرار داده است. آخرین تبادل نظر بر این نگرانی افزود که با وجود آتش بس ناآرام و توافق موقت آمریکا و ایران با هدف پایان دادن به جنگ، درگیری ممکن است دوباره تشدید شود.

فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که هواپیماهای آمریکایی اهداف نظامی ایران را در چندین مکان در تنگه هرمز و نزدیک آن هدف قرار دادند. به گفته این سازمان، اهداف شامل زیرساخت‌های نظارتی نظامی، سامانه‌های ارتباطی، سایت‌های پدافند هوایی، تأسیسات ذخیره پهپاد و قابلیت‌های مین‌ریز است.

ترامپ در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت که ایالات متحده «مکان‌های ذخیره‌سازی موشک‌ها و پهپادهای ایرانی و سایت‌های رادار ساحلی را به دلیل نقض توافق آتش‌بس، دوباره مورد حمله قرار داده است». او هشدار داد که ممکن است به نقطه ای برسد که ایالات متحده دیگر نتواند منطقی باشد “و مجبور شود کار را از نظر نظامی کامل کند”. اگر این اتفاق بیفتد، جمهوری اسلامی ایران دیگر وجود نخواهد داشت! ترامپ در Truth Social نوشت.

آخرین حادثه چند روز پس از تبادل مشابهی رخ داد که طی آن یک پهپاد ایرانی روز پنجشنبه به یک کشتی تجاری در سواحل عمان حمله کرد و روز بعد آمریکا با حملاتی پاسخ داد.

به گفته فرماندهی مرکزی آمریکا، نیروهای ایرانی بامداد شنبه با پهپاد یک طرفه به نفتکش کیکو حمله کردند. این کشتی گفت که این کشتی حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت خام بوده و در حال عبور از تنگه هرمز بوده است. وب‌سایت‌های ردیابی کشتی نشان می‌دهند که کیکو اوایل هفته یک میدان نفتی قطر را ترک کرده و به سمت بندری در امارات متحده عربی در طرف دیگر تنگه حرکت کرده است.

به نظر می رسد این نفتکش از مسیری در نزدیکی سواحل عمان استفاده می کند که به عنوان جایگزینی برای مسیر مورد تایید ایران از طریق آب های خود ظاهر شده است. روز شنبه، یک نهاد دریایی چندملیتی تحت نظارت نیروی دریایی ایالات متحده گفت که مسیر عمان را گسترش خواهد داد تا امکان تردد ورودی و خروجی را فراهم کند. ارتش آمریکا گفت: «ایران فرصتی برای احترام به توافق آتش‌بس داشت» اما زمانی که نیروهایش به کیکو حمله کردند، «انتخاب نکردند». تلویزیون دولتی ایران بعداً از انفجارهایی در منطقه ای در شمال تنگه هرمز خبر داد.

پیش از این وزارت خارجه بحرین اعلام کرد که «تعدادی پهپاد ایرانی» این کشور را هدف قرار داده و آن را «تهدیدی آشکار برای امنیت شهروندان و ساکنان» خوانده است. هیچ گزارش فوری از خسارت وجود ندارد. شبه‌نظامیان سپاه پاسداران ایران در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر شد، اعلام کردند که چندین نقطه «ارتش تروریست‌های آمریکا در منطقه» را هدف قرار داده‌اند، اما آنها را شناسایی نکردند.

بحرین که میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است، یکی از منتقدان سرسخت ایران بوده است. اخیراً میزبان مارکو روبیو وزیر امور خارجه آمریکا برای نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس بود که با درخواست برای پایان دادن به حملات ایران و باز شدن کامل تنگه پایان یافت. در شب به روز شنبه، فرماندهی مرکزی ایالات متحده همچنین اعلام کرد که مواضع موشک‌ها و پهپادهای ایرانی و سایت‌های رادار ساحلی را هدف قرار داده است.

معاون رئیس جمهور آمریکا، جی دی ونس، که مذاکرات با ایران را رهبری کرده است، جمعه شب در شبکه های اجتماعی نوشت که اگر در مورد آتش بس اختلاف نظر وجود داشت، ایران باید «تلفن را بردارید»، «اما خشونت با خشونت مواجه خواهد شد». دو طرف در حال مذاکره درباره شرایط توافق هستند، از جمله عبور ایمن کشتی‌ها از تنگه، که برای عرضه جهانی نفت و گاز طبیعی حیاتی است، و آینده برنامه هسته‌ای ایران و ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده. بر اساس توافق موقت، آنها 60 روز فرصت دارند تا جزئیات را بررسی کنند. پایان دادن به جنگ در لبنان بین اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله مورد حمایت ایران نیز بخش مهمی از ترتیبات است.

مرکز عملیات تجارت دریایی ارتش بریتانیا اعلام کرد که یک نفتکش روز شنبه در تنگه مورد حمله قرار گرفت، اگرچه خدمه آن سالم بودند و هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نشد. هیچ کس بلافاصله مسئولیت را بر عهده نگرفت. بلافاصله پس از آن گزارش، مرکز اطلاعات دریایی مشترک، تحت نظارت نیروی دریایی ایالات متحده، اعلام کرد که مسیر نزدیک به ساحل عمان برای ترافیک ورودی و خروجی توسعه خواهد یافت. ایران اصرار دارد که کشتی‌ها باید از دستورات آن پیروی کنند و هشدار داده است که شروع به دریافت هزینه‌های ترانزیت از طریق تنگه خواهد کرد، هرچند کشتی‌ها در روزهای اخیر به طور فزاینده‌ای در تلاش برای خروج از خلیج هستند.

ابراهیم عزیزی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، روز جمعه نوشت: «تنگه هرمز توسط ایران اداره می‌شود، بنابراین به قوانین احترام بگذارید». ایالات متحده و کشورهای عربی خلیج فارس موضع ایران را رد کردند و گفتند که این تنگه با وجود اینکه آب های سرزمینی ایران و عمان است، یک آبراه بین المللی است. مرکز مشترک اطلاعات دریایی هشدار داد که تهدید برای کشتیرانی “قابل توجه” است و گفت که دریانوردان باید از مین‌ها آگاه باشند و انتظار حضور نیروی دریایی را داشته باشند زیرا عملیات پاکسازی ادامه دارد. سازمان بین‌المللی دریانوردی روز جمعه تلاش‌های جدید برای تخلیه کشتی‌ها را متوقف کرد و گفت تا زمانی که تضمینی برای حمله به کشتی‌ها وجود نداشته باشد، از سر نمی‌گیرد. در روزهای اخیر حدود 115 کشتی از این تنگه خارج شده اند.

حملات جدید ایالات متحده، حمله گزارش شده به کیکو، ادعای پهپادهای مربوط به بحرین و تشدید اختلاف بر سر مسیرهای کشتیرانی، همگی بر فشار بر آتش بسی افزوده اند که به منظور ایجاد فضا برای توافق گسترده تر بین واشنگتن و تهران بود.

با ورودی های PTI

– به پایان می رسد

منتشر شده توسط:

میز وب هند امروز

منتشر شده در:

28 ژوئن 2026 07:22 IST



منبع خبر در خبرگزاری هندوستان امروز

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی