بر اساس اظهارات مقامات عراقی، عراق هشدار داده است که اگر گروه تولیدکننده نفت تحت کنترل عربستان سعودی سهمیه تولید بیشتری را به این کشور اعطا نکند، ممکن است از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خارج شود. این تنها چند ماه پس از آن می آید امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) خروج خود را اعلام کرد از سازمان بین دولتی در ماه آوریل که سیاست های تولید نفت را در بین کشورهای عضو هماهنگ می کند.
اوپک کارتلی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت است که سیاست های تولید را برای تأثیرگذاری بر بازارهای جهانی نفت هماهنگ می کند. این سازمان که در 14 سپتامبر 1960 در بغداد توسط ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا تأسیس شد، حدود 38 درصد از تولید جهانی نفت در سال 2022 را به خود اختصاص داد.
اگرچه اوپک با اجماع عمل میکند، عربستان سعودی بهعنوان بزرگترین تولیدکننده این گروه از نفوذ زیادی برخوردار است، تا جایی که رهبر واقعی این سازمان در نظر گرفته میشود. در سالهای اخیر، ریاض اعضا را مجبور به محدود کردن تولید کرده است که منجر به اختلاف نظر با کشورهایی که به دنبال سهمیههای تولید بالاتر هستند، از جمله امارات و اکنون عراق است.
چرا عراق خروج از اوپک را می سنجد؟
در حالی که بغداد هیچ برنامه فوری برای خروج از این سازمان ندارد، سلیم الرکابی، سخنگوی وزارت نفت به بلومبرگ گفت که عراق معتقد است که اوپک باید سقف تولید خود را مطابق با ظرفیت تولید و نیازهای اقتصادی کشور افزایش دهد. الرکابی گفت: «سازمان باید سطح تولید عراق را بالا ببرد. در غیر این صورت، باید درباره ماندن یا خروج از اوپک تصمیم گیری شود.
برای زمینه، اوپک با تعیین اهداف تولید جمعی و اختصاص سهمیههای تولید خاص به هر کشور عضو، که بر اساس تقاضای جهانی و شرایط بازار تنظیم میشود، تولید نفت را در میان اعضای خود کنترل میکند. طبق گزارش ها، عراق با این سهمیه ها مخالفت می کند.
این هشدار در بحبوحه تنش های فزاینده در اوپک پلاس بر سر اهداف تولید و به دنبال آن صادر می شود خروج امارات از اوپک بلومبرگ گزارش داد که در اوایل سال جاری برای دنبال کردن یک استراتژی تولید مستقل تر.
خبرگزاری رویترز گزارش داد که مقامات عراقی به طور خصوصی در حال بررسی امکان خروج از گروه در صورت عدم افزایش قابل ملاحظه سهمیه تولید اختصاص داده شده به بغداد بوده اند. یک مقام ارشد وزارت نفت عراق به آژانس گفت که نگرانی های عراق باید “با نهایت جدیت” برخورد شود.
این مقام به رویترز گفت: “عربستان سعودی و سایر متحدان اوپک باید با جدیت تمام با این موضوع برخورد کنند. در صورت عدم موفقیت، عراق مجبور خواهد شد همه گزینه های موجود را بررسی کند.” با این حال وی با تاکید بر اینکه خروج از کشور همچنان در حال بررسی است تا سیاست گذاری، افزود: هنوز برای این اقدام زودهنگام است.
عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک (با تولید چهار میلیون بشکه در روز) و یکی از پنج عضو موسس این سازمان، مدتها استدلال کرده است که محدودیتهای فعلی تولید منعکسکننده پتانسیل تولید آن نیست.
این کشور از زمان تشکیل اوپک پلاس در سال 2016 مکرراً برای سهمیههای بالاتر تلاش کرده است و ادعا میکند که برای بازسازی اقتصادی آسیب دیده از دههها درگیری و تحریمها به درآمدهای نفتی بیشتری نیاز دارد. علاوه بر این، یکی از مقامات وزارت نفت عراق به رویترز گفت که این کشور از یک بحران مالی جدی در نتیجه جنگ ایران و آمریکا رنج می برد و برای مقابله با این وضعیت به سهمیه های نفتی بالاتر نیاز دارد.
آخرین مناقشه در حالی رخ می دهد که اوپک و متحدانش در حال مذاکره درباره مبانی تولید برای سال آینده هستند. بلومبرگ خاطرنشان کرد که نشان دادن تمایل آشکار به ترک این گروه می تواند بخشی از تلاش بغداد برای کسب سهمیه مطلوب تری در طول این گفتگوها باشد. رویترز در ماه مه گزارش داد که این گروه موافقت کرده است که به طور جمعی اهداف تولید نفت خود را به میزان 188000 بشکه در روز افزایش دهد تا با شکافی که پس از خروج امارات متحده عربی ایجاد شده است، مقابله کند. اما واضح است که این برای برآوردن نیازهای بغداد کافی نبوده است.
چرا عراق به اوپک هشدار می دهد که اجازه دهد تولید را افزایش دهد؟
این اختلاف شباهت های زیادی با امارات دارد که خروج از اوپک به همین ترتیب ناشی از اختلاف نظر بر سر سهمیه های تولید بود.
گلایه اصلی امارات پیش از این در آوریل از اوپک خارج می شود این بود که سهمیه تولید آن منعکس کننده ظرفیت واقعی آن نبود. ابوظبی سرمایه گذاری هنگفتی برای توسعه تولید نفت کرده بود و استدلال می کرد که محدودیت های اوپک مانع از استفاده کامل از این ظرفیت شده است. مقامات امارات همچنین خواستار انعطاف بیشتری برای کسب درآمد از ذخایر خود بودند، قبل از اینکه انتقال انرژی جهانی تقاضای بلندمدت نفت را کاهش دهد.
عراق اکنون استدلال مشابهی را پیش می برد و معتقد است که سهمیه آن باید ظرفیت تولید و نیازهای اقتصادی آن را بهتر منعکس کند. مقامات عراقی بارها استدلال کردهاند که این کشور به درآمدهای نفتی بالاتری نیاز دارد که تنها از طریق افزایش استخراج نفت حاصل میشود تا پس از دههها جنگ، تحریمها، بیثباتی و آسیبهای ناشی از جنگ آمریکا و ایران، اقتصاد خود را بازسازی کند و توسعه مالی خود را تامین کند.
رویترز گزارش داد که عراق همچنین به دنبال بازگرداندن ظرفیت کامل صادرات خود پس از اختلالات ناشی از جنگ آمریکا و ایران و تأثیر موقت بر کشتیرانی از طریق تنگه هرمز است. حیدر العبودی سخنگوی دولت گفت عراق قصد دارد تولید نفت خود را در سال های آینده به 7 میلیون بشکه در روز برساند.
العبودی به رویترز گفت: «عراق در تلاش است تا ظرفیت کامل صادرات نفت خود را احیا کند و قصد دارد تولید نفت خود را در سالهای آینده به 7 میلیون بشکه در روز برساند.
خروج عراق چه تاثیری بر اوپک خواهد داشت؟
علیرغم این هشدار، مقامات عراقی تاکید کردند که این کشور در حال حاضر به اوپک متعهد است و به کار در چارچوب این سازمان و در عین حال به دنبال تخصیص بیشتر تولید ادامه خواهد داد.
با این وجود، اگر بدترین اتفاق بیفتد، خروج عراق ضربه مهمی به اوپک وارد میکند، اوپک که نفوذش بر بازارهای جهانی نفت در سالهای اخیر و در بحبوحه افزایش تولید اپراتورهای شیل آمریکا (ایالات متحده به دلیل افزایش استخراج نفت شیل به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده است) و سایر تولیدکنندگان غیراوپک، درگیریهای اخیر با ایران، ضعیف شده است.
توجه داشته باشید، نفوذ اوپک ناشی از توانایی آن برای تأثیرگذاری بر قیمت های جهانی نفت از طریق هماهنگ کردن سطوح تولید بین کشورهای عضو است. با افزایش یا کاهش مجموع تولید، این گروه می تواند بر تعادل بین عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی انرژی تأثیر بگذارد. با این حال، زمانی که کشورهای عضو تصمیم به تولید نفت مستقل از سهمیههای اوپک یا خروج کامل از این سازمان میکنند، این نفوذ ضعیف میشود و توانایی گروه برای کنترل عرضه کلی را کاهش میدهد.
چشم انداز اینکه عراق راه امارات متحده عربی را طی کند، در زمانی است که قیمت نفت بیشتر دستاوردهای ناشی از جنگ ایران را تسلیم کرده است و اشتیاق تولیدکنندگان را برای بازگرداندن تولید در بازاری که از قبل به خوبی عرضه شده بود، برجسته می کند. تحلیلگران هشدار می دهند که تکه تکه شدن بیشتر در اوپک می تواند خطر جنگ قیمتی آینده را افزایش دهد.
خروج عراق وزن نمادین خاصی داشت، زیرا این کشور یکی از پنج عضو موسس اوپک بود که این سازمان در سال 1960 در بغداد تأسیس شد. با توجه به اینکه عراق دومین تولیدکننده بزرگ نفت این گروه است، خروج این کشور همچنین سهم اوپک از تولید جهانی نفت را کاهش میدهد و نفوذ این گروه را بر بازارهای جهانی انرژی کاهش میدهد.
– به پایان می رسد
منتشر شده توسط:
شونک سانیال
منتشر شده در:
25 ژوئن 2026، 7:28 عصر IST





