
دور جدید مذاکرات میان لبنان و اسرائیل در واشنگتن در روز سهشنبه دوم تیر در حالی آغاز میشود که این مذاکرات تحتتاثیر تفاهمنامه میان آمریکا و جمهوری اسلامی قرار گرفته است.
مقامات لبنانی تأکید کردهاند که مذاکرات رودررو با اسرائیل تنها راه برای پایان دادن به جنگی است که از دوم مارس آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
این جنگ از سوی گروه مسلح حزبالله علیه اسرائیل و در حمایت از جمهوری اسلامی آغاز شد و حملات هوایی و زمینی اسرائیل را برانگیخت که تاکنون بیش از ۴ هزار کشته برجای گذاشته است.
هشدار ترامپ به جمهوری اسلامی در آستانه مذاکرات
در میانه مذاکرات جمهوری اسلامی و آمریکا و همچنین در آستانه مذاکرات لبنان و اسرائیل، دونالد ترامپ، رئیسجمهوری ایالات متحده، از جمهوری اسلامی خواست نیروهای نیابتی خود در لبنان را «فوراً» از ایجاد تنش بازدارد.
ترامپ روز یکشنبه ۳۱ خرداد در پیامی در تروثسوشال نوشت: «ایران باید فوراً نیروهای نیابتی خود در لبنان را که پول زیادی دریافت میکنند، از دردسرآفرینی بازدارد.»
دولت پرزیدنت ترامپ در روزهای اخیر با ابراز نارضایتی از ادامه درگیریها در لبنان، هشدار داده است که این روند میتواند مذاکرات شکننده با جمهوری اسلامی را تحت تأثیر قرار دهد.
چهار دور پیشین مذاکرات لبنان و اسرائیل از ماه آوریل تاکنون نتوانستهاند به آتشبسی پایدار منجر شود، اما پس از آن که حکومت ایران و آمریکا بر سر یک یادداشت تفاهم به توافق رسیدند، طولانیترین دوره کاهش درگیریها در لبنان در این هفته رخ داد.
پیشتر قطر و پاکستان، دو میانجی میان رژیم ایران و آمریکا اعلام کردند که طرفها با ایجاد یک «هسته رفع تنش» در مورد لبنان موافقت کردند و هدف از ایجاد چنین گروهی تضمین «پایبندی به توقف عملیات نظامی در لبنان مطابق با یادداشت تفاهم» است.
همچنین مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه با بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، و جوزف عون، رئیس جمهوری لبنان در مورد «تحکیم آتشبس و مذاکرات آینده» گفتوگو کرد و رسانههای آمریکایی گزارش دادند که در نتیجه این تماسها، ایالات متحده یک مکانیسم نظارتی را از طریق ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) آغاز کرده است.
هدف از این سازوکار، دستیابی سیاستگذاران آمریکایی به اطلاعات بهروز و دقیق در مورد درگیریها در لبنان است.
پرزیدنت ترامپ هشدار داده که در صورت خودداری جمهوری اسلامی از مهار حزبالله، ایالات متحده بار دیگر ایران را هدف قرار خواهد داد و افزود که حمله احتمالی «شدیدتر» از حمله هفته گذشته خواهد بود.
انتظارات لبنان و اسرائیل چیست؟
قرار است دور جدید مذاکراتی که روز سهشنبه میان مقامات اسرائیلی و لبنانی در واشنگتن آغاز میشود، به مدت سه روز ادامه داشته باشد.
دولت لبنان در پی به دست آوردن دوباره کنترل مناطق تحت تصرف اسرائیل و همزمان قطع مداخلات جمهوری اسلامی در لبنان است.
پیشتر دولت لبنان بارها هشدار داده که رژیم ایران نمیتواند به نمایندگی از لبنان مذاکره کند.
در حالی که لبنان اعلام کرده یکی از اهداف اصلی این مذاکرات، دستیابی به خروج نیروهای اسرائیلی است؛ اما مقامات ارشد اسرائیلی گفتهاند که نیروهایشان بهطور نامحدود در جنوب لبنان باقی خواهند ماند.
گیدون سعار، وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرده است که این کشور «جاهطلبی سرزمینی» در لبنان ندارد، اما از «منطقه امنیتی» در جنوب لبنان عقبنشینی نخواهد کرد.
همچنین اسرائیل هدف از مذاکرات پیشرو را «خلع سلاح حزبالله و دستیابی به یک توافق صلح واقعی» با لبنان میداند.
دیوید منسر، سخنگوی دولت اسرائیل، در آستانه مذاکرات جدید گفت تنها مانع توافق با لبنان، حزبالله است و افزود: «به همین دلیل معتقدیم باید خلع سلاح و نابود شود.»
دولت لبنان از سال ۲۰۲۵ با احتیاط برای خلع سلاح حزبالله حرکت کرده، بدون آنکه مستقیماً با این گروه درگیر شود، زیرا بیم آن را دارد که این اقدام به جنگ داخلی منجر شود.
حزبالله بهطور کامل خلع سلاح را رد کرده و از دولت خواسته است از مذاکرات مستقیم با اسرائیل خارج شود.





