شبهنظامیان سپاه پاسداران ایران روز یکشنبه در واکنش به حملات هوایی آمریکا به جمهوری اسلامی ایران، حملات موشکی و پهپادی را به بحرین و کویت انجام دادند و هشدار دادند که در صورت ادامه حملات واشنگتن، ممکن است مذاکرات برای پایان دادن به جنگ «توقف کامل» شود.
آخرین تشدید تنش ها در حالی صورت گرفت که تلاش ها برای بازگشایی تنگه هرمز بدون نظارت مستقیم ایران باعث ایجاد تنش های تازه در منطقه شد. یک نهاد دریایی چندملیتی تحت نظارت نیروی دریایی آمریکا روز شنبه اعلام کرد که مسیری را در نزدیکی عمان گسترش میدهد تا امکان عبور و مرور ورودی و خروجی را فراهم کند و نقطه اشتعال جدیدی با تهران ایجاد کند.
ایران اصرار داشته است که پس از جنگ تنها باید بر این تنگه، دهانه باریک خلیج فارس که زمانی یک پنجم نفت و گاز طبیعی جهان را حمل میکرد، اداره کند. جامعه جهانی مدتهاست که این تنگه را با وجود اینکه در آبهای سرزمینی ایران و عمان قرار دارد، یک گذرگاه بینالمللی میداند. در روزهای اخیر، تهران دو بار به کشتیهایی که از مسیری در سمت عمانی تنگه تحت حمایت یک آژانس سازمان ملل استفاده میکردند، حمله کرده است.
ارتش کویت اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور صبح یکشنبه، بلافاصله پس از حملات آمریکا، پهپادها و موشکهای ایرانی را رهگیری کرد. کویت که میزبان یک پایگاه بزرگ ارتش آمریکا است، گفت که دو موشک بالستیک را شناسایی و رهگیری کرده است و هیچ گزارشی در مورد تلفات یا خسارت وجود ندارد.
در بحرین، وزارت کشور گفت که حملات ایران به یک ساختمان مسکونی در نزدیکی فرودگاه بینالمللی آسیب رساند، اما کسی کشته نشد. این وزارتخانه عکسهایی از یک ساختمان هشت طبقه منتشر کرد که طبقه آخر آن به طور کامل تخریب شده، آوار داخل آن و پنجرههای آن منفجر شده است. بحرین محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده است که پایگاه آن در طول جنگ بارها مورد حمله قرار گرفته بود، اگرچه ساختمان آسیب دیده روز یکشنبه نزدیک مقر ناوگان در مرکز شهر منامه نبود.
وزارت خارجه بحرین با محکوم کردن این حمله، آن را تشدید خطرناکی خواند که نشان میدهد آنچه تهران انجام میدهد نه یک اقدام گذرا و نه یک حادثه منفرد، بلکه رویکردی عمدی و الگوی سیستماتیک تجاوز مکرر علیه حاکمیت پادشاهی و امنیت شهروندان و ساکنان آن است.
این حملات به دنبال حملاتی انجام شد که توسط ایالات متحده و ایران در آخر هفته مبادله شد. فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا روز یکشنبه پس از حمله به یک کشتی در دریا در اوایل روز شنبه، به زیرساختهای نظارتی، سیستمهای ارتباطی، سایتهای دفاع هوایی، تأسیسات ذخیره پهپاد و قابلیتهای مینریز ارتش ایران حمله کرد. این کشتی، نفتکش کیکو با پرچم پاناما، حامل نفت خام برای شرکت انرژی دولتی قطر بود. قطر یکی از مذاکره کنندگان کلیدی بین ایران و آمریکا بوده است.
ترامپ در پستی در شبکههای اجتماعی گفت که ایالات متحده «مکانهای ذخیره موشکها و پهپادهای ایرانی و سایتهای رادار ساحلی را به دلیل نقض توافق آتشبس، دوباره مورد حمله قرار داده است». او هشدار داد که ممکن است زمانی فرا برسد که ایالات متحده دیگر نتواند منطقی باشد “و مجبور شود کار را از نظر نظامی کامل کند”. اگر این اتفاق بیفتد، جمهوری اسلامی ایران دیگر وجود نخواهد داشت! ترامپ در Truth Social نوشت.
آخرین مبادله چند روز پیش از آن به دنبال مشابهی بود، زمانی که یک پهپاد ایرانی روز پنجشنبه به یک کشتی تجاری در سواحل عمان حمله کرد و ارتش آمریکا با حملات تلافی جویانه انجام داد. گارد مسئولیت هر دو حمله را بر عهده گرفت و گفت که پایگاه هوایی الاسد در کویت را هدف قرار داده است. در این بیانیه آمده است: «دشمن بداند که نقض آتش بس… منجر به توقف کامل روندهای جاری خواهد شد». گارد، که زرادخانه موشک های بالستیک ایران را کنترل می کند، فقط به آیت الله مجتبی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب پاسخ می دهد و گمان می رود که اکنون نفوذ بیشتری در جمهوری اسلامی دارد.
ارتش آمریکا گفت که «ایران این فرصت را داشت که به توافق آتشبس احترام بگذارد» اما زمانی که نیروهایش به کیکو حمله کردند «انتخاب نکردند». وبسایتهای ردیابی کشتی نشان میدهند که نفتکش اوایل هفته یک میدان نفتی قطر در وسط خلیج فارس را ترک کرده بود و به سمت بندری در امارات متحده عربی در خلیج عمان، در طرف دیگر تنگه هرمز حرکت کرده بود. به نظر می رسد که از مسیری در نزدیکی سواحل عمان به عنوان جایگزینی برای مسیر مورد تایید ایران از طریق آب های خود استفاده می کند. حملات اخیر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشتیرانی بار دیگر بر نقش محوری تنگه هرمز در تشدید درگیری بین ایران و آمریکا تاکید کرده است.
با ورودی های PTI
– به پایان می رسد
منتشر شده توسط:
میز وب هند امروز
منتشر شده در:
28 ژوئن 2026، 1:22 بعد از ظهر IST





