یو ای نیوز

کشتیرانی تنگه هرمز: IMO پس از حمله کشتی به عمان تخلیه را متوقف کرد – هندوستان امروز


سازمان بین المللی دریانوردی تلاش خود را برای تخلیه کشتی های سرگردان از طریق تنگه هرمز پس از اصابت گلوله به یک کشتی در روز پنجشنبه در سواحل عمان متوقف کرده است. این اقدام پس از آن صورت گرفت که ارتش بریتانیا ساعاتی پس از آن که ایران به کشتی‌ها در مورد استفاده از مسیر جدید از طریق آبراه بدون اجازه تهران هشدار داد، انجام شد.

آرسنیو دومینگز، دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی، گفت که آژانس سازمان ملل این طرح را تا زمانی که بتواند تضمین‌های ایمنی برای کشتی‌های موجود در لیست تخلیه و کشتی‌های فعال در منطقه را تایید کند، متوقف خواهد کرد. او گفت کشتی مورد حمله بخشی از تلاش تخلیه نبود.

هنوز مشخص نیست که چه کسی این پرتابه را پرتاب کرده یا چه نوع کشتی را هدف قرار داده است. مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا گفت که این کشتی آسیب دیده است، اما هیچ آسیب یا اثرات زیست محیطی حمله در سواحل عمان گزارش نشده است.

پس از گزارش‌هایی مبنی بر این حمله، اداره تنگه خلیج فارس ایران، آژانس جدیدی که برای کنترل کشتی‌ها در این تنگه راه‌اندازی شده است، در روز X اعلام کرد که ترانزیت خارج از مسیرهای تعیین‌شده‌اش «مشمول تضمین عبور و مرور امن نخواهد بود».

مسیر جایگزین از طریق این تنگه توسط عمان و سازمان بین المللی دریانوردی تعیین شده بود. اوایل روز پنجشنبه، نفتکش‌های نفت‌کش به رهبری Stoic Warrior در امتداد سواحل امارات متحده عربی و عمان حرکت کردند و از نزدیک شبه جزیره مسندم عمان عبور کردند. در شمال آن مسیر، راهرویی در مرکز تنگه قرار دارد که کشتی‌ها قبل از جنگ آزادانه در آنجا حرکت می‌کردند و حدود یک پنجم نفت و گاز طبیعی جهان را حمل می‌کردند.

ایران گفته است که پس از حمله آمریکا و اسرائیل در 28 فوریه این گذرگاه مرکزی را مین گذاری کرده است و حداقل یک مین در آنجا مشاهده شده است. با این حال، برخی از کشتی ها با حمایت نظامی ایالات متحده از تنگه خارج شده اند. عملیات آژانس سازمان ملل متحد آخرین تلاش برای کمک به کشتی های سرگردان بود. شرکت کشتیرانی مرسک گفت که کشتی کانتینری آن مرسک بالتیمور و یک کشتی اجاره شده دیگر روز پنجشنبه از آن خارج شدند.

ترافیک از طریق این تنگه در روزهای اخیر افزایش یافته است، اگرچه کمتر از سطح قبل از جنگ باقی مانده است. اطلاعات فهرست لویدز اعلام کرد که 125 کشتی در هفته گذشته از این تنگه عبور کردند که در مقایسه با هفته قبل 33 کشتی افزایش یافته است. اس اند پی گلوبال اعلام کرد که 78 ترانزیت در روز چهارشنبه انجام شد که بالاترین میزان از زمان آغاز جنگ بود، اما همچنان کمتر از میانگین روزانه 130 یا بیشتر قبل از جنگ بود. نفت در روز پنجشنبه برای مدت کوتاهی به کمتر از آخرین قیمت قبل از جنگ خود یعنی چیزی کمتر از 73 دلار در هر بشکه رسید که نشان می‌دهد بازار شاهد کاهشی در وضعیت است.

ایران اما مسیر جدید کشتیرانی را رد کرده است. نیروی دریایی سپاه پاسداران در بیانیه‌ای که توسط ایرنا منتشر شد، این مسیر را بدون اطلاع و هماهنگی با ایران ایجاد کرده و آن را «غیرقابل قبول و کاملاً خطرناک» توصیف کرد. وی با بیان اینکه تنها مسیر مجاز برای عبور از تنگه هرمز، مسیری است که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است، گفت: تردد شناورها در خارج از این مسیرها به شدت خطرناک و ممنوع است. در این بیانیه همچنین هشدار داده شده است که “با متخلفان برخورد خواهد شد” بدون ذکر جزئیات.

به گفته شرکت امنیتی خصوصی امبری، روز چهارشنبه، گارد یک تانکر را از طریق رادیو تهدید کرد و یک سرباز گفت: “شما در تیررس موشک های من هستید و شاید (من) به سمت شما شلیک کنم.” گشایش یک گذرگاه جایگزین فشار بر اقتصاد جهانی را کاهش می‌دهد و یکی از اهرم‌های اصلی ایران در مذاکرات صلح جاری با ایالات متحده را تضعیف می‌کند.

مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، که برای اطمینان دادن به متحدان آمریکایی از خلیج فارس بازدید می کند، گفت که واشنگتن به مسیر جدید و اطمینان از حرکت کشتی ها از طریق تنگه متعهد است. روبیو در اوایل روز پنجشنبه گفت: “اگر این کار متوقف شود، ما با مشکل مواجه خواهیم شد.” وی بعداً در نشستی در بحرین با وزرای خارجه شش کشور شورای همکاری خلیج فارس گفت: “هیچ بخشی در این توافق انجام شده که به هر نحوی امنیت، ثبات یا رفاه هر یک از شرکای ما در منطقه خلیج فارس را تضعیف کند، وجود ندارد.” عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین، گفت که این توافق بارقه‌ای از امید را نشان می‌دهد، اما تاکید کرد که «پایبندی ایران به تعهداتش بسیار مهم است».

ایالات متحده و ایران همچنان در حال مذاکره درباره شرایط یک توافق صلح موقت، از جمله عبور کشتی ها از دهانه باریک خلیج فارس و آینده ذخایر اورانیوم بسیار غنی ایران هستند. بر اساس یادداشت تفاهمی که هفته گذشته امضا شد، هر دو طرف 60 روز فرصت دارند تا جزئیات را حل و فصل کنند. در حالی که مذاکرات پشت درهای بسته ادامه دارد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و رهبران ایران نیز تهدیداتی را در ملاء عام مبادله کرده اند و ادعای امتیازاتی کرده اند که طرف مقابل آن را رد می کند.

در همان زمان، آتش بس گسترده تر در منطقه با فشار دوباره درگیری ها در لبنان مواجه شد. آرامش آتش بین نیروهای اسرائیل و حزب الله که از روز یکشنبه آغاز شد، پس از اینکه اسرائیل اعلام کرد شبه نظامیان حزب الله را هدف قرار داده است، نشانه هایی از تنش را نشان داد. وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که سه نفر در حمله اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان در روز پنجشنبه کشته شدند، در حالی که لبنان می گوید پنج نفر در حملات اسرائیل طی دو روز گذشته کشته شده اند. حزب‌الله این حملات را نقض آتش‌بس خوانده است، اما واکنشی تلافی نکرده است. ارتش اسرائیل گفت که به دو گروه جداگانه شلیک کرده است که گمان می‌رود اعضای حزب‌الله باشند و همچنین گفت که یک سرباز ذخیره در جنوب لبنان کشته و یک نفر دیگر زخمی شده است.

این تحولات تلاش‌ها برای جابه‌جایی کشتی‌ها از طریق تنگه هرمز را با تردید مواجه کرد، زیرا سازمان ملل تخلیه‌ها را پس از حمله اخیر متوقف کرد، ایران اصرار داشت که تنها از مسیر اعلام‌شده‌اش می‌توان استفاده کرد و تنش‌های منطقه‌ای همچنان هم امنیت کشتیرانی و هم مذاکرات صلح را شکل می‌دهد.

با ورودی های PTI

– به پایان می رسد

منتشر شده توسط:

میز وب هند امروز

منتشر شده در:

26 ژوئن 2026 01:44 IST



منبع خبر در خبرگزاری هندوستان امروز

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی