فشار دیپلماتیک جدید بین ایالات متحده و ایران وارد مرحله جدیدی شده است و قطر و پاکستان اعلام کردند که واشنگتن و تهران بر سر یک نقشه راه 60 روزه با هدف دستیابی به توافقنامه صلح نهایی پس از توافق نهایی به توافق رسیده اند. مذاکرات در سطح بالا در سوئیس.
دور اول گفتگوها در چارچوب “یادداشت تفاهم اسلام آباد” روز یکشنبه با حضور نمایندگان ایران، آمریکا، قطر و پاکستان در بورگن استاک به پایان رسید.
در بیانیه مشترکی که میانجیهای قطر و پاکستان منتشر کردند، گفتوگوها در «فضای مثبت و سازنده» انجام شد و طرفها «پیشرفت دلگرمکننده» در رسیدگی به مسائل کلیدی میان واشنگتن و تهران داشتند.
بزرگترین پیشرفت این اجلاس تصویب نقشه راه برای دستیابی به توافق نهایی ظرف 60 روز بود که انتظار می رود مذاکرات در سطح فنی بلافاصله آغاز شود.
مکانیسم جدید با هدف حرکت بحثها فراتر از تعهدات سیاسی و به سمت ترتیبات دقیق در مورد اجرا، راستیآزمایی و انطباق است.
همچنین یک کانال ارتباطی مستقیم بین طرفین برای جلوگیری از سوء تفاهم، کاهش خطر تشدید و مدیریت حوادث در طول دوره مذاکره ایجاد شده است.
این مکانیسم همچنین بر اطمینان از عبور ایمن کشتی های تجاری از طریق آن تمرکز خواهد کرد تنگه هرمزیکی از راهبردی ترین مسیرهای کشتیرانی جهان و نقطه عطف کلیدی در مناقشه آمریکا و ایران است.
به عنوان بخشی از این چارچوب، ایالات متحده و ایران توافق کردند که کمیته ای در سطح بالا ایجاد کنند که نظارت و جهت گیری سیاسی را در مورد روند میانجیگری انجام دهد.
کمیته بهروزرسانیهای منظم را از مذاکرهکنندگان ارشد دریافت میکند، که گروههای کاری جداگانه متمرکز بر موضوعات مرتبط هستهای، تحریمها، مکانیسمهای نظارتی، ترتیبات حل اختلاف و سایر موارد مرتبط با اجرای یادداشت تفاهم را رهبری خواهند کرد.
در یک گام مهم دیگر، طرفین توافق کردند که یک هسته ضد درگیری شامل ایران، ایالات متحده و لبنان با تسهیل قطر و پاکستان برای نظارت بر اجرای توافق ایجاد کنند. توقف عملیات نظامی در لبنان و از درگیری های مجدد جلوگیری کند.
انتظار می رود که مذاکرات فنی در طول هفته در استراحتگاه بورگن استوک ادامه یابد زیرا مذاکره کنندگان بر روی جزئیات چارچوب پیشنهادی کار می کنند.
مذاکرات سوئیس آغاز گفتگوها در چارچوب اولیه صلح، با شرکت هیئت های نمایندگی در مذاکرات چهارجانبه شامل ایالات متحده، ایران، قطر و پاکستان بود.
هیأت آمریکایی به ریاست «جی دی ونس» معاون رئیسجمهور و شامل جارد کوشنر و استیو ویتکاف فرستادههای ویژه و عباس عراقچی وزیر امور خارجه و محمدباقر قالیباف، مذاکرهکننده ارشد، نماینده ایران بودند.
شهباز شریف نخست وزیر پاکستان، عاصم منیر فرمانده ارتش و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر قطر نیز در این مذاکرات شرکت داشتند.
مذاکرات در بحبوحه سیگنال های متفاوت از سوی واشنگتن انجام شد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هشدار داد حتی زمانی که مذاکرات دیپلماتیک در جریان بود.
در حالی که ترامپ مواضع سختگیرانه ای داشت، ونس به دنبال نشان دادن خوش بینی از روی میز مذاکره بودوی گفت: پیشرفت هایی در راستای حفظ آتش بس در لبنان و پیشبرد تلاش ها برای ازسرگیری روابط با تهران حاصل شده است.
– به پایان می رسد
منتشر شده توسط:
کاریشما ساوراب کالیتا
منتشر شده در:
22 ژوئن 2026 07:36 IST





