یو ای نیوز

پهپاد ایرانی عامل حمله به یک کشتی در دریای عمان است – صدای آمریکا



یک مقام آمریکایی می‌گوید حمله پنج‌شنبه به یک کشتی باری در دریای عمان توسط جمهوری اسلامی و با پهپاد صورت گرفته است.

اگرچه جمهوری اسلامی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، اما این اقدام تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که سپاه پاسداران هشدار داد کشتی‌ها تنها از مسیرهایی که ایران تعیین می‌کند از عبور ایمن برخوردار خواهند بود.

سازمان بین‌المللی دریانوردی، در پی حمله جمهوری اسلامی به کشتی باری، عملیات تخلیه کشتی‌های سرگردان در خلیج فارس را متوقف کرد.

این نهاد وابسته به سازمان ملل، می‌گوید صدها نفتکش به همراه ۱۱ هزار خدمه آن هنوز در خلیج فارس سرگردان هستند.

حمله پهپادی روز پنج‌شنبه همچنین اولین مورد از حملات به کشتی‌ها در آب‌های جنوب ایران بعد از توافق پایان جنگ میان جمهوری اسلامی و آمریکا است.

بر اساس اعلام مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا که تردد دریایی در منطقه را رصد می‌کند، یک پرتابه ناشناس به سمت راست کشتی باری اصابت کرد و به پل فرماندهی آن آسیب رساند. با این حال، هیچ تلفات جانی یا خسارت زیست‌محیطی گزارش نشده است.

از زمان آغاز عملیات مشترک اسرائیل و آمریکا علیه جمهوری اسلامی، حدود ۴۷ حمله به کشتی‌ها در آبهای جنوب ایران ثبت شده و هشت ملوان جان باخته‌اند.

طبق توافق آتش‌بس اخیر، ایالات متحده آمریکا محاصره دریایی علیه رژیم حاکم ایران را در ازای توقف اخلال کشتی‌رانی در تنگه هرمز توسط جمهوری اسلامی به پایان رساند.

تنگه هرمز محل عبور ۲۰ درصد از نفت و گاز مایع مصرفی جهان است و طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس در روزهای گذشته به ۷۵ درصد سطح قبل از انسداد تنگه هرمز رسیده است.

همچنبن ببینید:



منبع خبر در صدای آمریکا

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی