یو ای نیوز

در امارات درباره «یادداشت تفاهم» با جمهوری اسلامی و ثبات منطقه‌ای گفت‌و‌گو کردیم – صدای آمریکا



مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۳ تیر، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، به همراه تصویری از دیدار خود با محمد بن زاید، رئیس حکومت امارات متحده عربی، اعلام کرد که در ابوظبی درباره تفاهم‌نامه آمریکا با جمهوری اسلامی، امنیت تردد در تنگه هرمز، و ثبات منطقه گفت‌وگو کرده است.

آقای روبیو در این پیام نوشت که در دیدار با رئیس دولت امارات، درباره «تفاهم‌نامه پرزیدنت ترامپ با ایران»، تلاش‌ها برای «تأمین عبور و مرور کامل و امن از تنگه هرمز» و همچنین «ثبات منطقه‌ای» گفت‌وگو کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین نوشت که از رهبری امارات به دلیل «پشتیبانی بی‌مانند» قدردانی کرده، «شجاعت و تاب‌آوری» این کشور در برابر حملات جمهوری اسلامی را ستوده، و بر تعهد واشنگتن به امنیت امارات و شراکت دوجانبه دو کشور تأکید کرده است.

تامی پیگت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که روبیو در این دیدار با محمد بن زاید و مقام‌های ارشد امارات درباره تفاهم‌نامه ترامپ با جمهوری اسلامی، تلاش‌ها برای تضمین تردد کامل و امن از تنگه هرمز، و اهمیت صلح و ثبات در منطقه رایزنی کرده است.

در این بیانیه همچنین آمده است که دو طرف درباره روابط دوجانبه آمریکا و امارات و ادامه همکاری‌ها در زمینه‌های دفاعی و تجاری گفت‌وگو کردند. این رایزنی‌ها در شرایطی انجام می‌شود که نگرانی‌ها درباره پیامدهای تنش میان جمهوری اسلامی و اسرائیل، امنیت مسیرهای دریایی و آینده معادلات امنیتی در خلیج فارس همچنان ادامه دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا که روز سه‌شنبه در آغاز سفر منطقه‌ای خود به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس وارد ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، شده بود روز چهارشنبه ابوظبی را ترک کرد و راهی کویت شد. او پس از کویت به بحرین خواهد رفت و در آنجا با اعضای شورای همکاری خلیج فارس دیدار می‌کند. بررسی تفاهم‌نامه میان آمریکا و جمهوری اسلامی و امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز از مهم‌ترین محورهای این سفر اعلام شده است.

همچنبن ببینید:



منبع خبر در صدای آمریکا

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی